چگونه یک نرم افزار CRM مناسب انتخاب کنیم؟

اگه می خواین بدونین تو اون کاغذ چی نوشته بودم، مراحل زیر رو دنبال کنید. مراحل خرید نرم افزار هم، عین موبایل می مونه.

قدم اول:

لیستی از تمامی امکاناتی که از یک نرم افزار CRM انتظار دارید تهیه کنید. به عنوان مثال بر اساس کار اصلی سازمان شما، ممکنه ارتباط شما با مشتریانتان بیشتر از طریق ایمیل باشه. ممکنه سازمان شما برعکس، به ارسال SMS بیشتر اهمیت بده، ممکن هم هست که مشتریان شما اصلا نه بدونن ایمیل چی هست نه بدونن موبایل چه طوری کار می کنه و قرار باشه شما از طریق تماس تلفنی باهاشون ارتباط برقرار کنید. پس در این حالت اطلاع رسانی معکوس بیشتر از هر چیزی به دردتون می خوره! پس لازمه که اول همه نیازهاتون رو مشخص کنید. یادتون باشه که نرم افزارهای CRM هم مثل موبایل، همه امکانات کلی رو دارن، فقط کیفیت و کمیتشون فرق می کنه. مثلا همه امکانی مثل داشبورد/کارتابل و یا ایمیل دارند اما امکان گردش کار، مدیریت پروژه، حسابداری، اس ام اس، فکس و ... رو هر نرم افزاری نداره. اگه براتون مثلا پیامک مهمه، دنبال نرم افزاری باشین که پنل پیامک داشته باشه، نه این که قرار باشه برین پنل پیامک رو جداگانه بخرین! به این کار می گن نیاز سنجی. همانطوری که می بینید، منی که هنوز اون موقع مدیریت هم نخونده بودم، ناخودآگاه این کار رو انجام دادم!

قدم دوم:

حالا که فهمیدین چی لازم دارید، یه جدول بکشید. توی ستونهای افقی جدول امکانات مختلفی که مد نظرتون هست رو بنویسین. توی ستونهای عمودی هم اسم نرم افزار رو بنویسین. حالا ببینین کدوم نرم افزار کدوم امکان رو داره و تیک بزنین. به صورت اتوماتیک یه سری نرم افزارها حذف می شن و یه سری می مونن. به این کار می گن امکان سنجی. شما با این کار گزینه های اضافی رو حذف می کنین و در نهایت یک یا دو نرم افزار را که تمامی نیازهای شما رو برآورده می کنن انتخاب کردین. منم در مورد موبایل همین کار رو کردم. اینجا جایی بود که من کاغذ رو گرفتم دستم و رفتم توی بازار.

قدم سوم:

حالا شما باید یه جدول دیگه بکشین و آیتم های بیشتری رو توی اون جدول جا بدین. من برای خرید موبایلم این جدول رو کشیدم، رفتم توی بازار و آیتم ها رو اونجا یادداشت کردم. آیتم هایی که باید در نظر بگیرین اینها هستند:

  1. نرم افزار وب بیس هست یا روی ویندوز؟ (کدومش رو شما می خواین؟)
  2. محیطش ساده یا در اصطلاح کاربر دوست هست یا نه؟
  3. تا چه اندازه ابزارهایش قابل تنظیم است؟ (یک نمونه را از اینجا و نمونه ای دیگر را از اینجا مشاهده کنید)
  4. شرایط گارانتی و پشتیبانی نرم افزار به چه صورت است؟ (مسلما هرچی بیشتر باشه بهتره)
  5. برای تمدید گارانتی/پشتیبانی نرم افزار چه باید بکنید؟ (و چه هزینه ای بپردازید؟)
  6. بخش پشتیبانی چگونه سرویس می دهد؟ (تلفنی، از طریق ریموت، از طریق اینترنت، حضوری،...)
  7. هزینه نرم افزار چقدر است؟

با این کار شما مطالعات امکان سنجی خودتون رو کامل کردین. دیدین چقدر ساده بود؟

موفق باشید.

آماریس

این نوشته را می توانید در مجله، روزنامه، کتاب، کتاب الکترونیکی و وب سایت دوباره چاپ کنید با این شرط که هیچ تغییری در عنوان، متن و لینکهای مقاله ایجاد نشود و اطلاعات کامل و لینکهای مربوط به نویسنده بطور کامل و دست نخورده در آن درج شود.

/ 0 نظر / 43 بازدید