قدم اول: قبل از خرید نرم افزار چه کنیم؟

مشتریان یاد شده اصلا نمی دانند قبل از خرید نرم افزار چه اقداماتی باید انجام دهند. در این بخش، به شما گفته می شود که قبل از خرید نرم افزار چه مراحلی را طی کنید. مطالب این بخش را از روی چند تا سایت خارجی ترجمه کردم، متاسفانه این کار را خیلی وقت پیش انجام داده بودم و منبع اصلی مطالب را ندارم.

مرحله اول- برنامه ریزی

1-     در مورد مزایای استفاده از CRM در سازمان خود، میزان کاهش هزینه ها در صورت راه اندازی این برنامه، تخمین هزینه اولیه برای انتخاب برنامه مناسب و هزینه بازگشت سرمایه، گزارشی تهیه کنید.

2-     افرادی را که قرار است با این برنامه کار کنند، مشخص کرده و طی جلسه یا جلساتی هدف واحدی در استفاده از این برنامه تعیین نمایید (مثلا جلب رضایت مشتری، فروش بیشتر، ...). همچنین تیمی را به منظور تعیین نیازهای عمده سازمان جهت انتخاب نرم افزار مناسب مسئول کنید. تیم پروژه CRM، رابط شما با سایر کارمندان نیز خواهد بود.

3-     با در نظر گرفتن مواردی همچون هزینه راه اندازی اولیه نرم افزار، هزینه سخت افزارهای مورد نیاز، هزینه آموزش کارمندان و ... بودجه خود را مشخص کنید.

4-     با ارزیابی پروسه امور سازمان خود، تمامی نیازهای مورد نظر را به همراه جزئیات مشخص کنید. پیشنهاد می کنم از جزئیات نیازهای خود الگوریتمی تهیه کنید.

متاسفانه تنها درصد کمی از مشتریان من تاکنون این مرحله را آنهم نصفه نیمه طی کرده اند! مابقی مشتریان، مستقیما وارد مرحله دوم شده اند.

مرحله دوم- مقایسه نیازها

1-     در مورد امکانات نرم افزارهای موجود تحقیق کنید و پس از انتخاب چند نرم افزار مناسب، با شرکتهای فروشنده تماس بگیرید و از آنها امکانات برنامه را بپرسید.در این مرحله به دنبال قیمت نباشید.

2-     پس از مشاهده امکانات سیستم، جلسه ای حضوری با شرکت فروشنده در خصوص نحوه کارکرد برنامه ترتیب دهید. ترتیبی اتخاذ نمایید که تیم داخلی پروژه CRM نیز در جلسه حضور یابد تا علاوه بر انتقال نیازهای مورد نیاز سازمان به فروشنده، سوالات خود را درخصوص کارکرد برنامه نیز بپرسند تا ارزیابی بهتر و کاملتری از نرم افزار صورت پذیرد.

3-     پس از جلسه حضوری، دموی نرم افزار را از فروشنده بخواهید. قبل از کار با دموی هر نرم افزاری، اطمینان حاصل کنید که فروشنده با آگاهی از نیازهای شما و متناسب با وضعیت سازمان، نرم افزار را ارائه می کند. مراقب باشید فریب زیبایی نرم افزار و وجود امکاناتی که هرگز استفاده نمی کنید را نخورید.

4-     اطمینان حاصل کنید که اجرای نرم افزار مورد نظر بر روی سیستمهای موجود در سازمان امکان پذیر است. زمان خود را برای نرم افزارهای غیر مرتبط هدر ندهید.

5-     اگر به دنبال امکانات گسترده ای هستید، نیازهای خود را رتبه بندی کنید و بر اساس آن برنامه های مختلف را ارزیابی نمایید. ارزیابی شما باید شامل کیفیت امکانات برنامه ها و خدمات پس از فروش آنها نیز باشد.

6-     نرم افزار را بر اساس امکانات فعلی آن انتخاب کنید. از خرید نرم افزارهایی که وعده افزودن برخی از امکانات مورد نیاز شما را در آینده می دهند خودداری نمایید.

مرحله سوم- انتخاب نرم افزار مناسب

1-     یک نرم افزار CRM بایستی از طریق ایجاد کمپینهای بازاریابی، اتوماسیون فروش، خدمات پس از فروش، مدیریت تماسها و ارتباطات و هماهنگی و برنامه ریزی امور درون سازمانی، سود و کارایی سازمان را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد. انتخاب نامناسب برنامه، تمامی هزینه های شما را به باد می دهد.

2-     اطمینان حاصل کنید که برنامه CRM مورد نظر قادر به هماهنگی تمامی فعالیتهای سازمان شما باشد. این برنامه باید انعطاف پذیری تغییر در صورت ایجاد تغییرات در سازمان شما را داشته باشد. همچنین نرم افزاری را خریداری نمایید که بیشترین سازگاری را با تماسهای تلفنی سازمان داشته باشد.

3-     هرچه امکان دسترسی شما به سیستم CRM بیشتر باشد (مثلا تحت وب باشد) امکان نظارت شما بر فعالیتهای سازمان بیشتر است. همچنین سیستمهای تحت وب به شما این امکان را می دهند که بتوانید با مشتریان خود از طریق اینترنت ارتباط بیشتری برقرار کنید.

در قدمهای بعدی مطالب بیشتری درباره انتخاب نرم افزار مناسب به شما داده می شود. اگر برای خرید نرم افزار CRM به مشاوره بیشتری نیاز دارید، با فارسیکام تماس بگیرید.

آماریس

درباره نویسنده: آماریس حکمت کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و کارشناس اقتصاد کشاورزی، مشاور در زمینه مدیریت و رهبری سازمان و همچنین نویسنده و مترجم مقالات در زمینه مدیریت ارتباط با مشتریان می باشد.

این مقاله را می توانید در مجله، روزنامه، کتاب، کتاب الکترونیکی و وب سایت دوباره چاپ کنید با این شرط که هیچ تغییری در عنوان، متن و لینکهای مقاله ایجاد نشود و اطلاعات کامل و لینکهای مربوط به نویسنده بطور کامل و دست نخورده در آن درج شود.

/ 0 نظر / 37 بازدید